تبیان، دستیار زندگی
اگرچه حضرت امام(ره) نوزده سال است كه از میان ما رفته اما به جرات می توان ادعا كرد كه فكر و اندیشه امام(ره) باقی است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت بازخوانی وصیت نامه امام خمینی (ره)
امام خمینی

اگرچه حضرت امام(ره) نوزده سال است كه از میان ما رفته اما به جرات می توان ادعا كرد كه فكر و اندیشه امام(ره) باقی است و چراغ راه همه آزادگان جهان است. امام(ره) از زمان ظهور و بروز خود در صحنه اجتماع و سیاست اندیشه های والای خویش را كه برگرفته از قرآن كریم بود به طرق مختلف ثبت كرده است كه برخی در قالب سخنرانی ها و مصاحبه های ایشان ثبت شده و برخی در قالب كتاب به رشته تحریر درآمده است. به راستی كه امام(ره) با ثبت اندیشه های خود كه همانا بازتاب اندیشه های اسلام ناب است بزرگترین خدمت را به جهان اسلام و همه ملت های آزاده جهان كرد و نام خود را در تاریخ بشریت برای همیشه به ثبت رساند. امروز مجموعه ارزشمند افكار و دیدگاه های حضرت امام(ره) تا حد زیادی توانسته اند خلاوجودی آن بنده وارسته خدا را برای انسان هایی كه دل در گرو او بسته بودند پر كند و داغ فراق را برای آنان قابل تحمل نماید. انقلاب اسلامی ایران نیز اگرچه پس از استقرار و در دوران تثبیت رهبر بزرگ خود را از دست داد اما هرگز از حركتی كه به رهبری او آغاز كرده بود بازنایستاد. سوالی كه در اینجا به ذهن خطور می كند این است كه چرا انقلاب اسلامی ایران با تمام وابستگی هایی كه به رهبر عظیم الشان خود داشت و با تمام معاندان و دشمنانی كه آن را محاصره كرده بودند، پس از رحلت رهبر خود دچار بحران نشد و خللی در عزم آن برای تحقق اهداف و آرمان هایی كه برگزیده بود به وجود نیامد؟

انقلاب اسلامی ایران نیز اگرچه پس از استقرار و در دوران تثبیت رهبر بزرگ خود را از دست داد اما هرگز از حركتی كه به رهبری او آغاز كرده بود بازنایستاد

بسیاری از دشمنان انقلاب بر این تصور بودند كه انقلاب اسلامی در ایران با رفتن رهبر آن دچار بحران خواهد شد و زمان زیادی ادامه حیات نخواهد داد. اما آنان غافل از این بودند كه اگر چه امام امت از میان ملت رفت، اما اندیشه های او باقی ماند. اندیشه هایی كه ملت با دل و جان به آنها ایمان داشتند و برای تحقق اهداف و آرمان های برآمده از آن راضی به فدا كردن جان خود بودند. دشمن غافل از آن بود كه اگرچه امام امت چشم از دنیا فرو بست اما شاگردان و مریدان او كه سال ها در مكتبش هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل كسب فیض كرده بودند راه او را ادامه خواهند داد. لذا راه و مشی حضرت امام(ره) توسط شاگردان ایشان و براساس دیدگاه ها و نظریات ایشان ادامه پیدا كرد و امروز نظام جمهوری اسلامی ایران پویاتر و مقتدرتر از گذشته به راه خود ادامه می دهد و آرمان های امام خود را سرلوحه كار خود قرار داده است. بی شك رهبری حضرت آیت الله خامنه ای كه پس از رحلت جانسوز حضرت امام(ره) زعامت امت اسلامی را عهده دار شدند در تداوم راه و اندیشه امام راحل غیرقابل انكار است. رهبر معظم انقلاب پس از رحلت امام نزدیك ترین فرد به ایشان از ابعاد گوناگون بودند. شخصیتی كه توانست با حضور خود در مسئولیت رهبری امت یاد و خاطره امام را در دل ها زنده نگه دارد و لحظه ای تردید در ادامه راهی كه امام پیش روی ملت نهاده بود نكند. ایشان با دلی مالامال از عشق و ارادت به امام راحل و با سرلوحه قرار دادن رهبری بی بدیل امام، این انقلاب بی مانند جهان را به درستی هدایت كرده اند.

امام خمینی

رهبر معظم انقلاب بارها و بارها و به مناسبت های مختلف اندیشه ها و دیدگاه های حضرت امام را مطرح و تفسیر كرده اند و اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را براساس افكار نورانی حضرت امام ترسیم نموده اند. بدون شك ایشان در حفظ وتداوم راه امام(ره) بیشترین و ارزنده ترین نقش را ایفا كرده اند. نوزدهمین سالگرد ارتحال ملكوتی حضرت امام(ره) فرصتی دوباره بود برای رهبر عظیم الشان انقلاب تا بار دیگر دل ها و فكر ها را متوجه امام(ره) كند. ایشان در این مراسم از وصیت نامه امام(ره) به عنوان قوی ترین وبهترین مواریث معنوی یاد كردند و فرمودند: این وصیت نامه در واقع دستورالعملی ملی برای پیشرفت و توسعه و سرفرازی ایران است. وصیت نامه حضرت امام(ره) از جمله منابع و یادگارهای ارزشمند امام است كه توانسته رابطه معنوی انقلاب وامام را تداوم بخشد. نگارش این متن ارزنده حكایت از دید بلند امام و ایمان ایشان به انقلاب اسلامی وامید به آینده درخشان آن دارد. امام(ره) با این وصیت نامه به ما و نسل های آینده این انقلاب گفت این انقلاب مسیری روشن و شفاف دارد و نمی توان به نام آن از مسیر اصلی منحرف شد. امام(ره) با وصیت نامه خود به ما و همه جهانیان فهماند كه اگر برای سرنگونی طاغوت برنامه داشت برای دوران مابعد طاغوت هم برنامه دارد، حتی اگر بعد از آن او در قید حیات نباشد. لذا وصیت نامه امام برنامه ای است برای تداوم انقلاب ما.

وصیت نامه حضرت امام(ره) از جمله منابع و یادگارهای ارزشمند امام است كه توانسته رابطه معنوی انقلاب وامام را تداوم بخشد

وصیت نامه امام(ره) یك متن معمولی نیست و همین موضوع ماندگاری آن را در پی خواهد داشت. این وصیت نامه توسط انسانی به نگارش درآمده كه بنده حقیقی خدا بود و شاگرد ممتاز مكتب قرآن واهل بیت(علیهم السلام) لذا این متن گرانبها چیزی جز بازتاب آموزه های مكتب اسلام نیست. امام(ره) با نگارش وصیت نامه بی نظیر خود مشكل بزرگی را كه همانا چگونگی ادامه انقلاب بود از میان برداشت و ما امروز نمی توانیم بر سر چگونگی ادامه راه و چگونگی مدیریت جامعه انقلابی خود دچار تردید و چنددستگی باشیم و یا به بهانه نبود برنامه و راهبردی از ادامه مسیر مایوس شویم. به همین دلیل است كه رهبر معظم انقلاب در جمع عزاداران امام(ره) فرمودند: انقلاب اسلامی به فرموده امام راحل عظیم الشان متعلق به همه قشرها و نسل های حال و آینده ایران است و این ملت بزرگ، این امانت سنگین الهی را در پرتو عمل به وصیت نامه راهگشای امام خمینی(ره)، حفظ شعارها، جهت گیری ها، ارزش ها و مبانی انقلاب و در سایه پیشرفت و نوآوری وتعالی حفاظت خواهد كرد. وصیت نامه امام به دلیل خصلت و ویژگی های خاصی كه دارد می تواند نقطه اتصال همه نسل های بعد از انقلاب باشد و همچون عاملی برای بسیج همه نسل ها در راستای انقلاب اصیل و مورد نظر امام(ره) عمل نماید. وصیت نامه امام به عبارت دیگر می تواند عامل وحدت بخش و انسجام دهنده نیروهای انقلاب باشد. چرا كه تفرقه و چنددستگی در نظر وعمل آفت بزرگ انقلاب ها و بخصوص انقلاب ماست. این وصیت نامه به گونه ای تدوین و نوشته شده است كه می تواند به عنوان برنامه ای راهبردی پیش روی مدیران عالی كشور قرار گیرد. متاسفانه ما در سال های اخیر اثرات نادیده گرفتن این امر را به خوبی دیده ایم و شاهد بودیم كه برخی نیروهای درون نظام برخی دیگر را به انحراف از اندیشه های امام متهم كردند و برخی پا را فراتر نهادند و دست به تحریف اندیشه ها و دیدگاه های امام(ره) زدند. این گونه اختلافات و بیانات متناقض بر سر دیدگاه های شخصیتی كه تمام آثارش در دسترس است و شاگردان و نزدیكان درجه اول خود در قید حیات اند چه مفهومی دارد؟ این قبیل برداشت های متناقض و گوناگون از اندیشه های حضرت امام(ره) برای نسل جوان حاضر و نسل های آینده كه قرار بوده و هست كه امام(ره) نقطه وصل آنها باشد، چگونه قابل توجیه است. این موضوع شاید یكی از دلایل عدم فهم صحیح اندیشه های امام و عدم انتقال صحیح آن باشد. ما می بایست برای حفظ امام و اندیشه های نورانی ایشان مانع از گسترش این گونه تناقضات گفتاری شویم. راه آن هدایت جوانان به سمت مطالعه آثار حضرت امام(ره) و مفسران حقیقی آن است كه در راس آنها رهبر معظم انقلاب قرار دارد. بی شك آثار امام و بیانات رهبری فصل الخطاب ما در زمینه اندیشه های حضرت امام است.در حوزه های اجرایی نیز مطالعه وصیت نامه الهی- سیاسی امام(ره) به عنوان روشن كننده راه مدیران در اداره كشور و عامل وحدت بخش مدیران با هر نوع گرایشات سیاسی توصیه می گردد. وصیت نامه امام در همه حوزه ها تكلیف را برای مدیران حاضر و آینده كشور به خوبی ترسیم كرده است.

امام خمینی

اگر ما امروز در نظام جمهوری اسلامی معتقد به جهانی بودن اندیشه های حضرت امام(ره) هستیم در وهله اول خود باید به آن معتقد و پایبند باشیم و با یك ندای واحد اندیشه های امام را به جهان معرفی نماییم. امام(ره) در وصیت نامه الهی- سیاسی خود تكلیف همه ما را روشن كرده است. اگر به آن تكلیف عمل كنیم به راحتی می توانیم اهداف امام راحل را عملیاتی كنیم. البته با ادای تكلیف بسیاری از اهداف جمهوری اسلامی تحقق یافته است ولی ما برای تحقق كامل منویات امام راه زیادی را باید طی كنیم و نباید این حقیقت را از نظر دور داشته باشیم كه تنها در صورت مدنظر داشتن توصیه های معمار كبیر انقلاب است كه می توانیم انقلاب را تداوم داده و این موهبت الهی را از گزند آفت های پیش روی مصون بداریم.در شرایطی كه امام در میان ما نیست یادگارهای ارزشمند امام پیش روی ماست كه هر كدام محوری برای وحدت ما و تداوم حیات انقلاب ماست. ولایت فقیه در كنار وصیت نامه امام(ره) یادگاردیگر امام است كه پیروی و پشتیبانی از آن به فرموده خود امام(ره) عامل مصونیت انقلاب و كشور است. امروز همه كسانی كه پیرو خط رهبری براساس ولایت فقیه هستند همان خط امامی های راستین اند كه تداوم خط امام و اطاعت از امام را در اطاعت از ولی فقیه زمان خود می دانند. امروز راه و خط امام در راه و خط مقام معظم رهبری تجلی یافته و هر راهی غیر از این راه قطعا بیراهه است.

منبع: نورپرتال

تنظیم برای تبیلان: عطاالله باباپور